پرینت

همه چیز در رابطه با QR

Posted in مقالات

 اگر کمی دقت داشته باشید و به محیط اطرافتان با دقت بیشتری بنگرید ؛ QR کدها را (“QR codes”) بر روی محصولات تکنولوژی ، بیلبوردهای آگهی و تمام محصولات تجاری موجود در بازار و تبلیغاتی مشاهده می کنید. در این چند سال اخیر به نظر می رسد که این کد ها به خوبی ؛ خود را حسابی در دل بازاریابان جا کرده اند.اگر از این کدها اطلاعی ندارید باید برایتان بگویم که ؛ اساس کار این بار کد ها این است که شما با استفاده از دوربین یک گوشی هوشمند ؛ توانایی خواندن این بار کدها را دارید! برای مثال می توان گفت که “QR code” هر چیزی می تواند باشد ! مثلا می تواند یک آدرس URL اینترنتی باشد و یا یک لینک دانلود بازی اندروید و یا حتی یک پیغام تبلیغاتی کوتاه.شما فقط کافیست با گوشی هوشمند موبایل خود QR code را اسکن کنید تا پیغام آن برایتان با معنی و مفهوم دار شود.

“QR Code” چیست ؟

در واقع “QR Code” ؛ مخفف و کوتاه شده عبارت “Quick Response code” می باشد.گفتنی است که این کد ها برای اولین بار در کشور ژاپن به کار رفتند و کم کم توسعه یافتند.این نوع بارکد ؛ برخلاف بارکدهای سنتی (UPC barcodes) که از تعدادی خطوط ساخته شده است ؛ سریع تر عمل می کنند و حتی اطلاعات بیشتری را هم در خود ذخیره می سازند.بنابراین در یک چشم بر هم زدن می شود گفت که خیلی بهتر از بارکدهای سنتی هستند.

به QR codes ؛ برچسب های قابل خوانده شدن توسط ماشین نیز گفته می شود ؛ حتی گفتنی است که کامپیوترها ؛ QR codes را خیلی بهتر و سریع تر در نسبت با “text” درک می کنند! به طور کل می شود گفت که هیچ حد و مرزی برای QR codes نیست و امروزه این تکنولوژی رفته رفته جای بارکد های سنتی را می گیرد و همانطور که اشاره داشتیم ؛ اگر دقت کنید امروزه برای ردیابی محصولات جدید ؛ از QR codes استفاده می شود.به این نکته باید اشاره داشت که QR codes فقط و فقط محدود به ردیابی و شناسایی کالاها و محصولات نیست ! بلکه QR codes قلمرو وسیع تری را دارد.در تبلیغات ؛ ویندوز ؛ کسب و کار (تجارت) ؛ بیلبوردهای کناره جاده و حتی در برخی از وب سایت ها نیز می توان رد پای QR codes را پیدا کرد.

نقطه عطف QR codes چیست ؟

QR codes را حتی می شود بر روی یک کاغذ سفید ( چاپ سیاه و سفید ) با هزینه ای بسیار کم و مقرون به صرفه ؛ چاپ کرد و مورد استفاده قرار داد.حتی مانند بارکدهای سنتی دیگر نیازی به دستگاه بارکد خوان نیست و مشکلات پیچیده بارکد های سنتی مانند اینکه حتما باید دستگاه بارکد خوان نزدیک به بارکد باشد را هم ندارد.فقط و فقط یک گوشی هوشمند نیاز دارید ! که امروزه اکثر افراد این امکان را همراه خود دارند ! اگر اپلیکیشن مخصوص QR codes خوان ؛ هم روی گوشی هوشمند شما نصب باشد ، به راحتی به تجزیه و تحلیل QR codes می پردازد و اطلاعات آن را در کوتاه ترین زمان ممکن به شما می دهد.

به عنوان مثال ؛ ممکن است شما یک QR code را روی یک بیلبورد تبلیغاتی مشاهده کنید.با دوربین گوشی هوشمند خود به تجزیه و تحلیل QR code مورد نظر می پردازید و سریعا به وب سایت مربوط به آن آگهی متصل می شوید.به همین راحتی! این نوع QR code که شما را مستقیما به وب سایت متصل می سازد از نقاط قوت این نوع بار کد است.بدون تایپ کردن آدرس وب سایت ، به راحتی تنها با اسکن کردن تصویر QR code مربوطه ، به آن وب سایت متصل شوید.