پرینت

کاربرد بارکد در اکسل

Posted in مقالات

 

 

اولین بار در یک سمینار بود که میدیدم با دستگاه بارکد خوان اطلاعات افرادی را که به سالن های مختلف سمینار میرفتند بررسی مینمودند ، بر روی صفحه مانیتور که دقت کردم متوجه شدم اطلاعات در یک فایل اکسل ذخیره و جستجو میشود با خودم فکر کردم این فایل غالبا باید با کد نویسی و برنامه نویسی اطلاعات را ذخیره کند ولی از مسئول مربوطه که سئوال نمودم بدون معطلی جواب داد ، نه این یک فایل ساده اکسل میباشد که باز شده و اطلاعاتی که توسط بارکد خوانده میشود پشت سر هم در اکسل ذخیره میگردد .

این موضوع موقعی برای من ثابت گردید که این کار را به صورت عملی در ورودی یک انبار اجرا نمودم و محصولاتی که وارد میشد را به صورت بارکد میخواندم .

دومین کاربرد این بارکدها در اکسل در موقعی بود که به تعداد زیادی پرسشنامه بین افراد توزیع گردیده بود و این پرسشنامه ها نیاز بود تا در چندین مرحله بین ، پرسشگر ،مجری ، بازبین ،نظارت رد و بدل میشد ، بنابراین اگر قرار بود که به صورت کلی اعلام گردد چند پرسشنامه بین حوزه ها رد و بدل شده به هبچ عنوان نمیشد بررسی گردد پرسشنامه X هم اکنون دست چه حوزه ای میباشد و یا اگر قرار بود در سطح نام پرسشنامه ها اطلاعات ذخیره گردد زمان بسیار زیادی طول میکشید ولی با بارکد خوان مشخصات عنوانی ۱۰۰پرسشنامه  در زمانی کمتر از دو دقیقه رد و بدل گردید .

نحوه ورود اطلاعات : اگر یک بارکد خوان را که عمدتا با خروجی USP میباشد را بر روی یک بارکد بگیریم در حالی که یک فایل اکسل بر روی کامپیوتر باز میباشد . اطلاعات بارکد به طور اتومات بر روی سلولهای اکسل خواهد نشست و جالب اینکه بارکد بعدی بر روی سلول بعدی خواهد نشست .

نکته : حال شمامیتوانید فایل بانک اطلاعاتی از مشخصات گزینه مورد نظر را داشته باشید که با خواندن بارکد بقیه اطلاعات آن با تابع VLOOKUP نمایش داده شود .

نحوه تولید بارکد : با استفاده از یک روش تولید عدد تصادفی یا اعداد سری میتواند این اعداد را با انواع فونت بارکد که در اینترنت وجود دارد به بارکد تبدیل نمایید و بر روی پاکت ، برگه ، یا هر محصولی درج نمایید .

کاربرد : انبارها ، پیگیری محصولات ، اعضاء گروه ، ……..و هر جای که نیاز به شناسایی داشته باشیم از این سیستم میتوانید استفاده نمایید

 

در فایل زیر یک نمونه تولید بارکد که با فونت free 3 – 9 در فایل اکسل تهیه گردیده برای دیدن بارکد حتما باید فونت را در کنترل پنل ذخیره نمایید .

barcode-exceliran

 

برگرفته از سایت: www.exceliran.com