پرینت

بارکد چیست؟

Posted in مقالات

 با توجه به افزایش روز افزون شرکتهای تولیدی و تنوع محصولات ، استفاده از بارکد جهت صادرات و  ردیابی فرآیندهای تولید به یکی از ملزومات مبدل گشته است ،با استفاده از این تکنولوژی می توان سریالی اختصاصی جهت متمایز نمودن کالاها از یکدیگر  اختصاص داد. استانداردهای مختلفی به منظور تولید و استفاده از بارکد وجود دارد ،‌ که معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC می باشد که 90 درصد تجارت جهانی را پوشش می دهد.

در ایران نیز بنا به توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی به بازار جهانی در سال 1374 سازمانی با عنوان (مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ) زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تاسیس گردید ، سپس  کشور ما به عضویت موسسه بین المللی  EAN International  درآمد .اغلب بارکدهای استفاده شده در کشورهای مختلف 12 یا 13 رقمی می باشند، که از این استانداردهای بارکد جهت صادرات و اطلاعات آن سازمان می باشد  که به شرح ذیل می باشد:

بطور خلاصه می توان گفت بارکد تشکیل گردیده است از مجموعه ای از اعداد و خطوط موازی سیاه رنگ با ضخامتهای مختلف  که  به صورت  استاندارد  باید در زمینه سفید چاپ نمود که بتوان  توسط دستگاههای اسکنر قابل انتقال به رایانه باشند.

بارکدهای مورد استفاده  جهت ردیابی ، کنترل محصول و مدیریت انبار تفاوتهائی با استاندارد فوق دارند و این بارکدها فقط برای آن سازمان معنی پیدا می کنند که حاوی اطلاعاتی از قبیل  نام کالا ، کد کالا ، قطعات تشکیل دهنده ، نام سازنده مربوط به هر قطعه ، نام اپراتورها ، شماره خط تولید و از این قبیل مشخصه ­ها می باشند. بطور خلاصه این بارکد را می توان بعنوان شناسنامه هر محصول دانست . یعنی اگر 100 نوع کالا از یک نوع موجود باشد 100 سریال منحصر بفرد برای هر محصول معرفی می گردد و هر سریال حاوی اطلاعات کامل همان کالا می باشد.

استفاده از تکنولوژی بارکد این امکان را فراهم می سازدتا تغییر اطلاعات به بانکهای اطلاعاتی منتقل و همواره اطلاعات موجودی های خود را بروز نگهداری نمود.

پیشتر یکی از معضلات مجموعه های تولیدی و فروشگاههای بزرگ، انبار گردانی و مدیریت انبار بوده است که با پیشرفت شایان این تکنولوژی عملیات انبارگردانی حذف و اطلاعات ورود و خروج کالا به صورت Online امکان پذیر گردیده است.

 

 

 

پرینت

کاربرد بارکد در اکسل

Posted in مقالات

 

 

اولین بار در یک سمینار بود که میدیدم با دستگاه بارکد خوان اطلاعات افرادی را که به سالن های مختلف سمینار میرفتند بررسی مینمودند ، بر روی صفحه مانیتور که دقت کردم متوجه شدم اطلاعات در یک فایل اکسل ذخیره و جستجو میشود با خودم فکر کردم این فایل غالبا باید با کد نویسی و برنامه نویسی اطلاعات را ذخیره کند ولی از مسئول مربوطه که سئوال نمودم بدون معطلی جواب داد ، نه این یک فایل ساده اکسل میباشد که باز شده و اطلاعاتی که توسط بارکد خوانده میشود پشت سر هم در اکسل ذخیره میگردد .

این موضوع موقعی برای من ثابت گردید که این کار را به صورت عملی در ورودی یک انبار اجرا نمودم و محصولاتی که وارد میشد را به صورت بارکد میخواندم .

دومین کاربرد این بارکدها در اکسل در موقعی بود که به تعداد زیادی پرسشنامه بین افراد توزیع گردیده بود و این پرسشنامه ها نیاز بود تا در چندین مرحله بین ، پرسشگر ،مجری ، بازبین ،نظارت رد و بدل میشد ، بنابراین اگر قرار بود که به صورت کلی اعلام گردد چند پرسشنامه بین حوزه ها رد و بدل شده به هبچ عنوان نمیشد بررسی گردد پرسشنامه X هم اکنون دست چه حوزه ای میباشد و یا اگر قرار بود در سطح نام پرسشنامه ها اطلاعات ذخیره گردد زمان بسیار زیادی طول میکشید ولی با بارکد خوان مشخصات عنوانی ۱۰۰پرسشنامه  در زمانی کمتر از دو دقیقه رد و بدل گردید .

نحوه ورود اطلاعات : اگر یک بارکد خوان را که عمدتا با خروجی USP میباشد را بر روی یک بارکد بگیریم در حالی که یک فایل اکسل بر روی کامپیوتر باز میباشد . اطلاعات بارکد به طور اتومات بر روی سلولهای اکسل خواهد نشست و جالب اینکه بارکد بعدی بر روی سلول بعدی خواهد نشست .

نکته : حال شمامیتوانید فایل بانک اطلاعاتی از مشخصات گزینه مورد نظر را داشته باشید که با خواندن بارکد بقیه اطلاعات آن با تابع VLOOKUP نمایش داده شود .

نحوه تولید بارکد : با استفاده از یک روش تولید عدد تصادفی یا اعداد سری میتواند این اعداد را با انواع فونت بارکد که در اینترنت وجود دارد به بارکد تبدیل نمایید و بر روی پاکت ، برگه ، یا هر محصولی درج نمایید .

کاربرد : انبارها ، پیگیری محصولات ، اعضاء گروه ، ……..و هر جای که نیاز به شناسایی داشته باشیم از این سیستم میتوانید استفاده نمایید

 

در فایل زیر یک نمونه تولید بارکد که با فونت free 3 – 9 در فایل اکسل تهیه گردیده برای دیدن بارکد حتما باید فونت را در کنترل پنل ذخیره نمایید .

barcode-exceliran

 

برگرفته از سایت: www.exceliran.com

 

 

 

پرینت

مزایای لیبل پرینتر

Posted in مقالات

 باتوجه به افزایش روز افزون تولیدات و استفاده از مواد اولیه گوناگون و بالا رفتن حجم ورود و خروج مواد اولیه جهت تولید محصولات مختلف و همچنین واردات کالاهای مختلف با برندهای گوناگون نیاز به یک سیستم یکپارچه مکانیزه برای ردیابی ، کنترل ورود و خروج و موجودی انبار احساس میگردد.
در حال حاضر بسیاری از سازمانها و شرکتهای بازرگانی و تولیدی با استفاده از تجهیزات توانسته اند بسیاری از مشکلات خود را به راحتی حل کنند.
تمامی شرکتها و سازمانها میتوانند با استفاده از یک لیبل پرینتر ، تمام اطلاعات مربوط به کالای تولید شده یا وارد شده را روی برچسب چاپ کند و روی آن کالا نصب کند ، که این امر خود کمک شایانی به خریدار در انتخاب کالا خواهد کرد و هم کالای مورد نظر دارای بسته بندی شیک و کامل از نظر اطلاعات خواهد بود و مشتریان چنین کالاهایی با اطمینان بیشتری اقدام به خرید این گونه کالاها خواهند کرد چون دارای مشخصه های مخصوص به خود را دارا میباشند.
با استفاده از همین دستگاهها ( لیبل پرینتر ) میتوان بارکدی را روی این برچسب چاپ کرد تا از طریق این بارکد بتوان این کالاها را ردیابی کرد چه از لحاظ جابجایی ، تولید کننده ، وارد کننده ، تاریخ تولید ، ورود و خروج آن و ... که یکی از بهترین کارایهای این گونه دستگاهها به شمار میرود.
اجباری شدن نصب ایران کد بر روی محصولات نیز خود مستلزم آن است  که بتوان با دستگاهی این بارکد را چاپ و روی محصول تولیدی یا وارداتی چسباند تا دارای هویت شود . این بارکدها توسط دستگاههای لیبل پرینتر قابل چاپ بوده و مشکلات این قبیل سازمانها را حل کرده است .
این دستگاهها ( لیبل پرینترها ) دارای قابلیتهای گوناگونی از قبیل چاپ بارکد، چاپ سریال ، تاریخ تولید ، تاریخ انقضا ، آرم سازمان ( لوگو ) ،وزن ، رنگ ، و ... میباشند. میتوان یک بسته بندی شیک را با استفاده از برچسب های چاپ شده توسط این دستگاهها کامل تر و مشتری پسند تر کرد.
گاهی اوقات نیاز به این پیدا میشود که کالای تولیدی صادر شود و این امر نیاز به الصاق بارکد ملی (EAN 13 ) بر روی محصول تولیدی دارد که این امر نیز با استفاده از همین دستگاهها امکان پذیر است . ومیتوان برچسب را به هرزبان واطلاعات کامل چاپ و روی محصول چسباند .
با توجه به این همه کارایی به این نتیجه می رسیم که یک بسته بندی ایده آل ، شیک ، پر محتوا همراه با برچسب مشخصات کالا توام با بارکد میتواند کمک بسیار زیادی در کنترل ورود و خروج کالا از انبار تولید یا مواد اولیه و ... را بکند. و ما بتوانیم همیشه از مقدار موجودی آن کالا و خیلی از اطلاعات فنی آن به صورت آنلاین با خبر شویم . و هر گونه جابجایی آن کالا کنترل گردد.
در سازمانهای بزرگ نیاز به کنترل اموال شرکتها یکی از مشکلات آنها به شمار می رود که بسیاری از این سازمانها به صورت دستی این امر را انجام میدهند که بسیار وقت گیر و توام با اشتباهات بسیار است . اما میتوان با استفاده از سیستمهای مبتنی بر بارکد این امر را در زمان کمتر و دقیق تر انجام داد که به صورت اختصار در بخش نرم افزار توضیح داده شده است .


توضیحاتی درباره لیبل پرینتر ( Label Printer )
با نگاهی به تولیدانبوه محصولات با برندها و تنوع بالای آنها و استفاده از بارکد و ایران کد و شماره سریال کالا برای ردیابی و ... نیاز است که روی محصولات برچسب مشخصات کالا و یاایرانکد و بارکد الصاق کرد تا از نظر سیستمهای داخلی و بین المللی بتوان آن راشناسایی کرد .
تمام تولیدکنندگان و وارد کنندگان کالا میتوانند با استفاده از یک لیبل پرینتر برچسب موردنیاز کالاهای خود را با یک سیستم ساده طراحی و چاپ کنند و دیگر نیازی به این نباشدکه بخواهند روی بسته بندی کالا ( کارتن ، سلفون ،... ) مشخصات کالا را چاپ کنند ،چون برای اینکار نیاز به چاپ در تیراژ بالاست و خود هزینه بالایی را در بر دارد پس میتوان با استفاده از یک لیبل پرینتر برای هر محصول لیبل و بارکد جداگانه چاپ کرد وروی آن الصاق کرد.
 بااستفاده از یک لیبل پرینتر ( بارکد پرینتر ) میتوان طرحهای مختلفی را روی برچسب هاچاپ کرد ، تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا میتوانندمشخصات کالا ، شماره سریال ،تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء ، مشخصات فنی و یا هرگونه اطلاعات دیگر مربوط به آن کالا را به راحتی طراحی و با دستگاه لیبل پرینتر ، آن را بر روی برچسبهای مختلف چاپ و روی محصول نصب میکنند.
برای هر محصول ، با توجه به بسته بندی آن ، برچسب خاصی در نظر میگیرند، اگر یک شرکت بازرگانی باشید و کارتان واردات کالاهای مختلف با برندهای ( مارک ) مختلف باشد یاحتی اگر محصولات مختلف یک برند خاص را وارد میکنید میتوانید یک برچسب ساده از نام خود و برند و یا شماره مجوز ، تاریخ تولید و ... را روی برچسب چاپ کنید و روی محصول خود بچسبانید ، که با این کار هم نوع و مشخصات آن محصول را مشخص کرده اید و هماینکه تبلیغی خواهد شد برای شما و حتی در بیشتر مواقع میتوانید برای محصولات مشابه از یک کارتن ( بسته بندی ) مشابه استفاده و با برچسب نوع آن محصول را مشخص کنید ودیگر نیاز نیست که برای هر محصول یک کارتن جداگانه طراحی و چاپ کنید، همین امر باعث صرفه جویی در سرمایه شما خواهد شد.
باتوجه به اجباری شدن چاپ ایرانکد بر روی محصولات تولیدی و وارداتی نیاز ما به این نوع دستگاهها بیشتر شده است. بنابراین براحتی میتوان با استفاده از این دستگاهها ایرانکد محصولات و سایر مشخصات کالا را بر روی برچسب چاپ و بر روی کالاها چسباند.
بااستفاده از لیبل پرینتر میتوان بر روی کالاهای تولیدی و وارداتی برچسب گارانتی چاپ کرد و چسباند تا از تقلب بر روی کالاها جلوگیری گردد.


توجیه اقتصادی خرید لیبل پرینتر ( Label Printer )

  • استفاده از بسته بندی مشابه و استفاده از لیبل مشخصات کالا
  • بااستفاده از یک بارکد بر روی برچسب میتوانید کالای خود را ردیابی کنید
  • میتوانیدبرای کالای خود یک سریال معرفی و از آمار تولید خود با خبر شوید
  • میتوانیدبا استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر بارکد کلیه ورود و خروج کالاهای خود را کنترل کنید
  • میتوانیدایران کد محصولات خود را خودتان چاپ کنید
  • میتوانیدبه راحتی انبار گردانی کنید
  • میتوانیدبرای محصولات خود برچسب گارانتی چاپ کنید

 
 
موارد استفاده از لیبل پرینتر در صنایع مختلف

  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت خودرو سازی
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت نساجی
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت دارو سازی
  • اسفاده از لیبل پرینتر در صنعت لوازم خانگی
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت فرش و موکت
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت رنگ و رزین
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت سیم وکابل
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت قطعه سازی
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت پتروشیمی
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت تولید کفش
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت بسته بندی مواد غذایی
  • استفاده از لیبل پرینتر در شرکتهای بازرگانی
  • استفاده از لیبل پرینتر در صادرات و واردات
  • استفاده از لیبل پرینتر در شرکتهای ارائه دهنده خدمات
  • استفاده از لیبل پرینتر در ارائه گارانتی به مشتریان
  • استفاده از لیبل پرینتر در صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی
  • استفاده از لیبل پرینتر در تمامی سازمانهای تولید کننده

     
این مطلب به وضوح مشخص است که با استفاده از لیبل پرینتر میتوان بسیاری از کارها را آسان کرد و میتوان با نگاه به محصولات موجود در بازار به این نتیجه رسید که بسیاری از شرکتها از این سیستم استفاده میکنند و بسیار رازی هستند و به این کار ادامه خواهند داد.
مثلا" شما فکر کنید تولید کفش دارید ، با استفاده از یک لییبل پرینتر و یک نرم افزار و یک بارکد خوان میتوانید به راحتی ثبت سفارش کرده و بعد از تولید کالا برچسب مخصوص آن کفش را چاپ کرده ( میتوانید در این برچسب میتوانید اطلاعات ذیل را چاپ کنید : سایز ، رنگ ، مدل ، زیره ، تاریخ تولید ، بارکد ، ایرانکد ، ...) و روی محصول بچسبانید و با استفاده از بارکدخوان بارکد آن محصول را اسکن کرده و آن را به عنوان موجودی انبار ثبت کنید و با استفاده از همین بارکد خوان میتوانید آن را از انبار حواله و خارج کنید ( به فروش میرسد ) به این ترتیب این محصول از لیست موجودی کسر میگردد و به صورت آنلاین از موجودی این مدل کفش با خبر خواهید شد.
یا اگر تولید کننده هستید برای ارائه گارانتی و یا چاپ لیبل مشخصات محصول میتوانید از این سیستم استفاده کنید ، برای بخش گارانتی برچسب های مخصوص ارائه میشود که از تقلب آن جلوگیری میشود که در بخش مواد مصرفی » لیبل » توضیحات به طور کامل داده شده است . و موارد استفاده هر برچسب مشخص گردیده است.


 

 

 

 

پرینت

طرز کار سیستم بارکد

Posted in مقالات

 پیش از جنگ جهانی دوم تا به امروز تحولات عظیمی در امر سیستمهای پردازش اطلاعات و تهیه و کاربرد سریع اینگونه اطلاعات صورت گرفته است. چهار سیستم اصلی که در این راستا تحول یافته اند، عبارتند از : سیستم های تشخیص نوری، سیستمهای نوار مغناطیسی، سیستم های کدگذاری صوتی و سیستمهای کدگذاری میله ای. از میان چهار نوع سیستم فوق الذکر، سیستمی که احتیاجات مربوط به صنایع را مرتفع می سازد سیستم کدگذاری میله ای یا بارکد است. یکی از مزایای سیستم کد میله ای آن است که حتی اگر قسمتی از کدهای ترسیم شده از بین رفته باشد، امکان خواندن اطلاعات وجود دارد چون کدهای استفاده شده در این سیستم دارای ارتفاع نسبتاً بلندی است. دقت عمل این سیستم کدگذاری به علت استفاده از فرایندهای خود کنترلی بسیار بالاست. بزرگترین عیب این سیستم کدگذاری آن است که قبل از خواندن کد باید نوع آن تفسیر گردیده و شناسایی شود. این مشکل را با نوشتن یک سری اطلاعات در کنار کدها میتوان از بین برد. با استفاده از کد میله ای می توان کلیه اطلاعاتی که در قالب حروف، اعداد یا هرگونه ترکیبی از حروف و اعداد که مدنظر طراح کد می باشد، منتقل نمود. 

     علائم یا سمبولهای بارکد ترکیبی از فضاهای سیاه و سفید است که جهت نشان دادن حروف یا اعداد مورد استفاده قرار می گیرند. منابع نوری مختلفی جهت شناسایی فضاهای سیاه و سفید می توانند در سیستم سخت افزاری کد میله ای مورد استفاده قرار گیرند. 
      روشهای مختلفی برای خواندن کدها وجود دارد ولی اصولاً در کلیه این روشها یک اشعه نوری روی کد میله ای فرستاده می شود که این اشعه در منبع نور توسط یک سنسور جذب و یا منعکس می گردد. همین آشکارسازی و کشف سطوح جذب کننده و منعکس کننده است که موجب سیگنالها یا علائمی می شود که بنوبه خود به عنوان حروف یا اعداد تفسیر می گردند. به همین دلیل قابلیت تمیز بین نقاط یا نوارهای تاریک و روشن حائز کمال اهمیت است. 

     دستگاههای کدخوان در اینگونه سیستمها هم قابل حمل و نقل بوده و هم بصورت ثابت و مستقر در یک محل وجود دارد. نحوه عملکرد آن بدین صورت است که نخست کد مربوطه توسط دستگاه کدخوان خوانده شده، سپس پردازشهای لازم در کامپیوتر انجام گرفته و ضمن بهنگام شدن اطلاعات در کامپیوتر می توان نتیجه کار را به صورت یک گزارش از کامپیوتر دریافت نمود. 
     به موازات پیشرفت تکنولوژی و مسائل مربوط به کنترل تولید و موجودی شاید هیچ سیستمی به سرعت کد میله ای پیشرفت نداشته است. به بیان دیگر، کدهای میله ای و سخت افزارهای مربوط به آن خیلی سریعتر از تجهیزات مربوطه به میکروکامپیوترها پیشرفت داشته است. نظر به اینکه پیشرفت این تکنولوژی با سرعت تصاعد هندسی در حال تحول است، لذا پیش بینی وضعیت آن حتی برای چند سال آینده هم مشکل می نماید. 
     باید توجه داشت که سیستمهای کد میله ای هیچگونه اثری در تصحیح سیستمهای غلط نخواهد داشت بلکه صرفاً سرعت کار این سیستمها را بیشتر می نماید. لذا قبل از نصب و استفاده از سیستمهای کد میله ای باید سیستم موجودی را بازبینی و رفع عیب نمود و آنگاه از سیستم کد میله ای استفاده نمود.

 

 

 

پرینت

مقالات

Posted in مقالات

پرینت

رمزینه پاسخ سریع چیست؟

Posted in مقالات

 منظور از واژه رمزینه پاسخ سریع چیست ؟

رمزینه پاسخ سریع واژه بومی سازی شده برای QR-Code  یا Quick Response Code  بوده که در آن رمزینه معادل فارسی بارکد است.

تعریف :
QR-Code  یک رمزینه (بارکُد) رمز دار دو بعدی با ساختار ماتریسی می باشد که به منظور رمز گشایی محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است. این رمزینه دربردارنده‌ی چیدمانی از چهارگوش‌ها‌ی (نقطه های) سیاه بر روی زمینه‌ی سپید است. این نقطه ها بر اساس الگوی استاندارد (ISO/IEC 18004:2006) ایجاد می شوند و می‌تواند حاوی: نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا داده‌ی دیگری باشد.

 تاریخچه :

QR-code  درسال ۱۹۹۴ بوسیله شرکت Denso Wave که از شرکت های زیر مجموعه تویوتای ژاپن است، ابداع و به منظور ردیابی قطعات در صنایع تولید خودرو مورد استفاده واقع شد، این رمزینه ها در ژاپن بسیار فراگیر بوده و بیشترین کاربرد را میان بارکد‌های دوبُعدی دارد.

کاربردها :
این نوع رمزینه ها (QR-codes) که در ابتدا با هدف استفاده در تولید تجهیزات صنعتی ابداع شد، امروزه کاربرد های گسترده ای پیدا کرده اند، که از مهمترین دلایل آن: اطلاعات زیادی است که QR کدها قادرند در خود ذخیره کنند به طوری که یک QR کد قادر است تا ۷۰۸۹ رقم عددی را در خود نگهداری نماید، همچنین به واسطه پیشرفت سالهای اخیر در صنعت تلفن های همراه، قابلیت خواندن (اسکن) و انتقال اطلاعات گوناگون نهفته در این رمزینه ها، توسط دوربین تلفن های همراهی که دارای نرم افزار خواندن کد (Reader Code) باشند، برای همگان به راحتی فراهم شده است.رمزینه پاسخ سریع (QR-code) هم ‌اکنون در مفهومی بسیار وسیع‌تر در اروپا و آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در روزنامه ها کاربرد فراوان پیدا کرده و در تبلیغات، شرکت ها “رمزینه پاسخ سریع (QR-Code) خود را در روزنامه بچاپ میرسانند که حاوی اطلاعات خودشان است. در بعضی از شهرهای اروپایی برای دادن اطلاعات مختلف به گردشگران از این کدها استفاده می شود. به طور کلی این رمزینه ها می‌توانند در مجلات، تابلوها، اتوبوس‌ها، کارت‌های بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربران آن نیاز به اطلاعات دارند (حتی روی باطری تلفن همراه یا لپ تاپ)، استفاده شوند.

 استفاده در گوشی های تلفن همراه و تبلت ها:

می توان گفت که گسترده ترین کاربرد رمزینه پاسخ سریع بخصوص برای عموم مردم، استفاده و بهره برداری از اطلاعات رمز شده در آن با استفاده از تلفن های همراه است. در واقع رمزینه پاسخ سریع (QR-code) بارکد هایی ساده اند که می‌توانند عملیات زیادی در گوشی های موبایل انجام دهند. این رمزینه ها می‌توانند برای تغییر اطلاعات مخاطبان، اجرای یک لینک وب، باز کردن یک برنامه، یا حتی شماره‌ گرفتن مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با گوشی اندرویدی، می توان به راحتی از مارکت های اندروید، بازی ها و نرم افزارهای مورد نیاز را خریداری یا بارگذاری نمود.کاربران تلفن‌های همراهی که دستگاهشان مجهز به نرم‌ افزار کد خوان است، می توانند “رمزینه پاسخ سریع” را در هر جایی که باشد (روی کاغذ روزنامه، نمایشگر رایانه و یا روی بدنه اتوبوس!) اسکن کنند تا اطلاعات ذخیره شده در آن که می تواند شامل: قیمت و اطلاعات مربوط به یک کالا، شماره تلفن، پیامک و یا هر متنی است، مشاهده نمایند؛ یک صفحه‌ی وب را بدون نیاز به تایپ آن، بر روی تلفن همراه را باز کنند. این عمل اتصال از دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتال، به نام “هاردلینک” یا “مجازی کردن دنیای فیزیکی” گفته می شود.

 دریافت اطلاعات ذخیره شده درQR-codeها بوسیله گوشی تلفن همراه :
برای خواندن (اسکن) این کدها، گوشی (تلفن همراه) یا تبلت شما می بایست به موارد زیر مجهز باشد:
دوربین با قدرت تفکیک مناسب
نرم افزار رمزینه خوان (بارکد خوان)

توجه :
رمزینه های پاسخ سریع ظرفیت بالایی جهت ذخیره اطلاعات دارند اما رمز گشایی و بازیابی اطلاعات موجود در آنها بستگی مستقیم به قدرت پردازش و نوع سیستم عامل تلفن همراه داشته و ممکن در برخی موارد هنگام اسکن کد های حاوی اطلاعات زیاد، گوشی توانایی خواندن آن را نداشته باشد.

جهت دریافت کامل اطلاعات یک کد، توجه به نکات زیر ضروری است :
قدرت پردازش، سیستم عامل و قدرت لنز گوشی تلفن همراه
کیفیت تصویری و حجم اطلاعات موجود در کد
زاویه (دوری و نزدیکی) عکس برداری (اسکن) از کد
بارکد طبق استاندارد تولید شده باشد

بنابراین عدم دریافت اطلاعات از یک کد صرفا به منزله مخدوش بودن آن نیست. (لازم به ذکر است که از این کد ها در هر جهت چرخشی می توان داده ها را استخراج کرد.)

 

 

 

 

پرینت

انواع کاربردهای QR

Posted in مقالات

 این نوع رمزینه ها (QR-codes) که در ابتدا با هدف استفاده در تولید تجهیزات صنعتی ابداع شد، امروزه کاربرد های گسترده ای پیدا کرده اند، که از مهمترین دلایل آن: اطلاعات زیادی است که QR کدها قادرند در خود ذخیره کنند به طوری که یک QR کد قادر است تا ۷۰۸۹ رقم عددی را در خود نگهداری نماید، همچنین به واسطه پیشرفت سالهای اخیر در صنعت تلفن های همراه، قابلیت خواندن (اسکن) و انتقال اطلاعات گوناگون نهفته در این رمزینه ها، توسط دوربین تلفن های همراهی که دارای نرم افزار خواندن کد (Reader Code) باشند، برای همگان به راحتی فراهم شده است.
رمزینه پاسخ سریع (QR-code) هم ‌اکنون در مفهومی بسیار وسیع‌تر در اروپا و آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در روزنامه ها کاربرد فراوان پیدا کرده و در تبلیغات، شرکت ها “رمزینه پاسخ سریع (QR-Code) ” خود را در روزنامه بچاپ میرسانند که حاوی اطلاعات خودشان است. در بعضی از شهرهای اروپایی برای دادن اطلاعات مختلف به گردشگران از این کدها استفاده می شود. به طور کلی این رمزینه ها می‌توانند در مجلات، تابلوها، اتوبوس‌ها، کارت‌های بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربران آن نیاز به اطلاعات دارند (حتی روی باطری تلفن همراه یا لپ تاپ)، استفاده شوند.

 

 

 

پرینت

تاریخچه بارکد

Posted in مقالات

 ايده بارکد بوسيله Norman Joseph Woodland  و Bernard Silver بوجود آمد . در سال 1948 آنها از دانشگاه  Drexel فارغ التحصيل شدند. آنها بعد از شنيدن اينکه رئيس يک شرکت فروش مواد غذايي مي خواست روال پرداخت قيمت کالا را خودکار کند اين ايده را  خلق کردند. يکي از اولين طرحهاي آنها اين بود که از رمز مورس که چاپ شده و به صورت عمودي دراز شده است استفاده کنند . که بصورت نوارهاي باريک و پهن نشان داده مي شود . بعدا آنها  به استفاده از بارکد از نوع دايره هاي هم مرکز (bulls-eye)   معطوف شدند. آن دو در 20 اکتبر 1949 اختراعشان را با عنوان "Classifying Apparatus & Method"  در اختراعات آمريکا به شماره  2,612,994به ثبت رساندند. اختراع در 7 اکتبر 1952 منتشر شد.  

اولين بارکد خوان توسط Woodland  ( آن موقع کارمند IBM بود ) و Silver در سال1952 ساخته شد و شامل يک لامپ 500 واتي و يک لوله خلا تشديد کننده نور بود که توسط شرکت RCA براي موسيقي فيلم ساخته شده بود (به صورت نور روي فيلم نوشته مي شد ) دستگاه خيلي قابل استفاده نبود ( دستگاه به سادگي يک نوسان نما بود ، و لامپ 500 وات تقريبا کاغذ اولين نمونه بارکد را سوزاند ) و براي مصرف توليد نشد . در 1962 آنها اختراع را به شرکت Philco فروختند ، که بعدا آن را به شرکت RCA فروخت . پيشرفت ليزر ممکن ساخت که بارکد خوان ها خيلي ارزانتر ساخته شوند ، و پيشرفت مدارات مجتمع ( IC ) رمزگشايي بارکد خوانده شده را ممکن ساخت . متاسفانه Silver در 1963 در سن 38 سالگي درگذشت قبل از اينکه  چيزي از اختراع حاصل شود. در 1972 يک فروشگاه Kroger در شهر Cincinnati  با استفاده از يک  بارکدخوان  از  نوع   دايره هاي  هم    مرکز (bull-eye)  با کمک شرکت RCA آزمايشي را انجام داد . متاسفانه بارکد هاي دايره هاي هم مرکز به آساني هنگام چاپ کثيف مي شدند و خيلي موفق نبودند . در اين مدت Woodland در IBM بارکد خطي را به وجود مي آورد که در 3 آوريل 1973 به عنوان کد محصول جهاني (Universal Product Code) انتخاب شد . در 26 ژوئن 1974 ،در سوپرمارکت Marsh در ايالت Ohio شهر Troy  اولين محصول فروشگاه ( يک بسته آدامس ) بوسيله يک دستگاه بارکد خوان فروخته شد  ( اين بسته آدامس حالا در موزه Smithsonian تاريخ آمريکا موجود است )

 درسال 1992 مدال ملي تکنولوژي توسط رئيس جمهور George H. W. Bush به Woodland اهدا شد.

منبع :  Wikipedia

 

 

 

 

پرینت

کدهای بین‌المللی محصول

Posted in مقالات

کدهای بین‌المللی محصول یا UPC از اولین کاربردهای بارکد در شناسایی محصولات می‌باشد که برای اولین بار در خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی آمریکا در اوایل دهه هشتاد مورد استفاده قرار گرفت. این بینش از آن رو شکل گرفت که هزینهٔ ارزیابی دوباره محصولات به نیروی کار بسیار زیاد و همچنین زمان بسیار طولانی نیاز داشت که با به وجود آمدن بارکد زمان کنترل ورودی و خروجی به سرعت تحول یافت و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای یافت. برای همین شش شرکت بزرگ کمیته‌ای را تشکیل دادند تا برای رفع این مشکل تمهیدی بیندیشد. پس از چند ماه بی حاصل بالاخره کمپانی آی بی ام موفق شد بارکدهای نوع UPC را ارئه دهد که شامل پنج نوع می‌شد که بجز برآوردن نیازهای آن روز آن سازمانها می‌توانست به عنوان معیاری بین‌المللی برای شناسایی کالاها مورد استفاده قرار بگیرد. این پنج بارکد UPC شامل بارکدهای نوع D, C , B , A و  Eمی‌شد.

پرینت

بارکدهای جدید GS1

Posted in مقالات

بارکدهای جدید دو ردیف دارد. این بارکدها که میله‌های داده GS1  نامیده می‌شود، اطلاعات بیشتری را در مورد محصول ذخیره می‌سازد و به این ترتیب راه‌های جدیدی جهت انبار و ردیابی محصول در اختیار خرده فروشان قرار می‌دهد. گفته می‌شود این تکنولوژی نوین به صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان نیز کمک می‌کند. یکی از مصارف این سیستم اجازه صدور کوپن‌های الکترونیک تخفیفی است، به نحوی که چندین محصول را به‌طور همزمان شامل می‌شود و تنها با استفاده از یک کوپن می‌توان در مورد سه قلم کالای مختلف مثل تخم مرغ، گوشت و بیسکوییت به‌طور همزمان تخفیف گرفت. میوه‌ها یا اصطلاحاً "اقلام باز" را نیز می‌توان به بارکدهای جدید مجهز کرد تا دیگر نیازی به وزن کردن آنها به طور جداگانه نباشد. در عین حال این تکنولوژی به خرده‌فروش اجازه می‌دهد حجم اقلام فروخته شده را پیگیری کند. به‌طور مثال اگر سه نوع سیب مختلف از سه عرضه‌کننده‌ متفاوت در یک مکان به‌صورت مخلوط عرضه شود، فروشنده می‌تواند با استفاده از بارکدهای جدید ردگیری کند که کدام نوع سیب محبوبیت بیشتری داشته است.حجم اطلاعات ذخیره شده در این بارکدها نیز بالاتر از بارکدهای معمولی است. به‌طور مثال تاریخ انقضا محصول در این بارکدها جای داده می‌شود و چنانچه به هنگام اسکن خروج، موعد انقضای محصول تمام شده باشد، اخطاری از جانب دستگاه اسکنر به خریدار داده می‌شود که کالا را برگرداند.
 شرکت‌های بازاریابی موبایل نیز نرم‌افزارهای مکملی را برای این تکنولوژی جدید توسعه داده‌اند. شرکت Samplesaint Inc. نرم‌افزاری را برای تلفن‌های هوشمند طراحی کرده که اجازه می‌دهد بارکدهای کوپن‌های تخفیفی به تلفن همراه مشتری منتقل شود. بارکد کوپن آنقدر کوچک است که بتواند در صفحه تلفن همراه مشتری نمایش داده شود. بعد از اسکن کردن تلفن همراه مشتری به هنگام خروج بارکد، کوپن از تلفن همراه فرد حذف می‌شود و به این ترتیب استفاده چندباره از یک کوپن امکان‌پذیر نیست. سیستم Samplesaint در ماه جاری توسط شرکت Unilever تست می‌شود. مصرف‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به سایت  www.samplesaint.com کوپن‌های الکترونیک را روی تلفن‌های همراه خود دانلود کرده و از فروشگاه‌های مشخص و مجهز به این تکنولوژی جدید در آمریکای شمالی خرید کنند.

ناشر: NewYorkTimes

 

 

 

پرینت

همه چیز در رابطه با QR

Posted in مقالات

 اگر کمی دقت داشته باشید و به محیط اطرافتان با دقت بیشتری بنگرید ؛ QR کدها را (“QR codes”) بر روی محصولات تکنولوژی ، بیلبوردهای آگهی و تمام محصولات تجاری موجود در بازار و تبلیغاتی مشاهده می کنید. در این چند سال اخیر به نظر می رسد که این کد ها به خوبی ؛ خود را حسابی در دل بازاریابان جا کرده اند.اگر از این کدها اطلاعی ندارید باید برایتان بگویم که ؛ اساس کار این بار کد ها این است که شما با استفاده از دوربین یک گوشی هوشمند ؛ توانایی خواندن این بار کدها را دارید! برای مثال می توان گفت که “QR code” هر چیزی می تواند باشد ! مثلا می تواند یک آدرس URL اینترنتی باشد و یا یک لینک دانلود بازی اندروید و یا حتی یک پیغام تبلیغاتی کوتاه.شما فقط کافیست با گوشی هوشمند موبایل خود QR code را اسکن کنید تا پیغام آن برایتان با معنی و مفهوم دار شود.

“QR Code” چیست ؟

در واقع “QR Code” ؛ مخفف و کوتاه شده عبارت “Quick Response code” می باشد.گفتنی است که این کد ها برای اولین بار در کشور ژاپن به کار رفتند و کم کم توسعه یافتند.این نوع بارکد ؛ برخلاف بارکدهای سنتی (UPC barcodes) که از تعدادی خطوط ساخته شده است ؛ سریع تر عمل می کنند و حتی اطلاعات بیشتری را هم در خود ذخیره می سازند.بنابراین در یک چشم بر هم زدن می شود گفت که خیلی بهتر از بارکدهای سنتی هستند.

به QR codes ؛ برچسب های قابل خوانده شدن توسط ماشین نیز گفته می شود ؛ حتی گفتنی است که کامپیوترها ؛ QR codes را خیلی بهتر و سریع تر در نسبت با “text” درک می کنند! به طور کل می شود گفت که هیچ حد و مرزی برای QR codes نیست و امروزه این تکنولوژی رفته رفته جای بارکد های سنتی را می گیرد و همانطور که اشاره داشتیم ؛ اگر دقت کنید امروزه برای ردیابی محصولات جدید ؛ از QR codes استفاده می شود.به این نکته باید اشاره داشت که QR codes فقط و فقط محدود به ردیابی و شناسایی کالاها و محصولات نیست ! بلکه QR codes قلمرو وسیع تری را دارد.در تبلیغات ؛ ویندوز ؛ کسب و کار (تجارت) ؛ بیلبوردهای کناره جاده و حتی در برخی از وب سایت ها نیز می توان رد پای QR codes را پیدا کرد.

نقطه عطف QR codes چیست ؟

QR codes را حتی می شود بر روی یک کاغذ سفید ( چاپ سیاه و سفید ) با هزینه ای بسیار کم و مقرون به صرفه ؛ چاپ کرد و مورد استفاده قرار داد.حتی مانند بارکدهای سنتی دیگر نیازی به دستگاه بارکد خوان نیست و مشکلات پیچیده بارکد های سنتی مانند اینکه حتما باید دستگاه بارکد خوان نزدیک به بارکد باشد را هم ندارد.فقط و فقط یک گوشی هوشمند نیاز دارید ! که امروزه اکثر افراد این امکان را همراه خود دارند ! اگر اپلیکیشن مخصوص QR codes خوان ؛ هم روی گوشی هوشمند شما نصب باشد ، به راحتی به تجزیه و تحلیل QR codes می پردازد و اطلاعات آن را در کوتاه ترین زمان ممکن به شما می دهد.

به عنوان مثال ؛ ممکن است شما یک QR code را روی یک بیلبورد تبلیغاتی مشاهده کنید.با دوربین گوشی هوشمند خود به تجزیه و تحلیل QR code مورد نظر می پردازید و سریعا به وب سایت مربوط به آن آگهی متصل می شوید.به همین راحتی! این نوع QR code که شما را مستقیما به وب سایت متصل می سازد از نقاط قوت این نوع بار کد است.بدون تایپ کردن آدرس وب سایت ، به راحتی تنها با اسکن کردن تصویر QR code مربوطه ، به آن وب سایت متصل شوید.

 

 

 

پرینت

صندوق فروشگاهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Posted in مقالات

صندوق فروشگاهی به رایانه کوچکی گفته می شود که دارای نرم افزار فروشگاهی بوده و به منظور ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد صنفی مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از واحد های شغلی نیز در کنار صندوق فروشگاهی از یک بارکد خوان، کشوی پول و چاپگر فیش جهت تسریع امور کاری خود و همچنین مدیریت بهتر استفاده می شود.

اما هدف از استفاده ی یک صندوق فروشگاهی چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

هدف از به کارگیری یک سامانه فروش، مدیریت خرید، فروش، هزینه، موجودی کالا، ارائه انواع گزارشات جهت تصمیم گیری بهتر یا تهیه یک آمار مشخص، تسریع و بهبود روند فروش و در نهایت صدور الکترونیکی فاکتور فروش می باشد.

 لازم به ذکر است که هر ساله تعدادی از اصناف ملزم به تهیه و استفاده از این صندوق ها می گردند که این امر می تواند تاثیر بسزایی در روند اصناف داشته باشد.

 

مشمولان فراخوان شده برای نصب و به کارگیری صندوق مکانیزه فروش شامل:

 

1.     فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

2.     صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی

3.     فروشندگان تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

4.     فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

5.     فروشندگان تزئینات ساختمان (موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی)، (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

6.     فروشندگان انواع تلفن (ثابت و بی‌سیم)، همراه و تجهیزات جانبی آن (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

7.     تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

8.     فروشندگان فرش ماشینی ، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

9.     فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

10. فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی،آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی وانواع لوازم وتجهیزات پزشکی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

هستند که از ابتدای سال ۱۳۹۳ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش مکانیزه (POS فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل موضوع مواد ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم هستند.

مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی، در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

در ضمن هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار) ، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر خواهد بود.

تمامی کسب‌وکارهای خرد در کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت صنعت و معدن، شورای اصناف و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به امضا رسیده باید به صندوق مکانیزه فروش (pos) مجهز شوند.

 

 

 

پرینت

آیا ایرانکد همان بارکد است؟

Posted in مقالات

 پاسخ به یک سو تفاهم عمومی 
 
شاید شما هم از افرادی باشید که از طریق روزنامه ها و دیگر نشریات یا صدا وسیما، با واژه «ایران کد» آشنا شده اید و این پرسش برایتان ایجاد شده که آیا «ایران کد» همان «بارکد» است که نامش سال ها سر زبان هاست؟ یا اینکه اصولا چه تفاوتی بین ایران کد و بارکد وجود دارد؟ آیا ایران کد، بارکدی است که عنوان ایرانی را با خود یدک می کشد؟ آیا ایران کد، نسل جدیدی از بارکد هاست؟ 
این گزارش تلاش می کند به ابهاماتی که درباره ایران کد در ذهن مخاطبان وجود دارد، پاسخ دهد و شفاف و روشن بگوید که ایران کد همان بارکد نیست. 


● کدام نیاز اساسی؟ 
ابتدا به خاستگاه ایجاد بارکد ها پرداخته و به این سوال پاسخ داده می شود که چه نیازی باعث شد تا بارکد ها به وجود آمدند؟ در دهه ۱۹۴۰ میلادی به دنبال ایجاد تنوع در تولید محصولات و رو به افول رفتن شیوه تولید انبوه، نیاز به شناسایی سریع تر و دقیق تر اقلام تجاری از روی اطلاعات مندرج بر روی آنها و تمیز دادن آنها از یکدیگر به نحوی که امکان بروز خطا و اشتباه از میان برداشته شود، احساس شد. در آن زمان یک شرکت زنجیره ای توزیع مواد غذایی دست به تحقیقاتی زد تا سیستمی برای خواندن خودکار اطلاعات مندرج بر محصول یا کاتالوگ آن ایجاد کند، چراکه اعداد و ارقامی که بر روی محصولات درج و یا بر روی کاتالوگ آنها نوشته می شد، برای ماشین ها قابل شناسایی نبود. همچنین استفاده از نیروی انسانی در این کار، امکان بروز خطا و اشتباه را هنگام خواندن و ثبت اطلاعات افزایش می داد و این کار نیز بسیار کند انجام می گرفت. در دهه ۴۰ میلادی بود که بار کد ها پا به عرصه کسب و کار گذاشتند و استفاده از آنها در تجارت مرسوم شد. 


● کدام راه حل؟ 
اکنون لازم است روشن شود که بارکد چیست؟ بارکد یا خط نماد صرفا مجموعه ای از خطوط میله ای با عرض متفاوت است که تحت الگوریتمی خاص دارای معنا بوده و توسط ماشین قابل خواندن است. بارکد یک ابزار نمایشی برای نمایش داده ها است. اما با چه هدفی داده ها به این شیوه نمایش داده می شود؟ پاسخ این است که امکان سریع و دقیق دریافت داده ها برای دستگاه های کد خوان از طریق بارکد فراهم می شود. در واقع ساخت پویشگری(Scanner) که بتواند اعداد و حروف مندرج بر روی کالا ها را پویش (Scan) کند، امری بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود. ضمن آنکه درصد خطای بالایی هم در صحت اطلاعات پویش شده خواهد داشت و همچنین این عملیات بسیار کند انجام می شود. حال فرض کنید این خطا ها بار مالی داشته و حجم اطلاعاتی که باید پویش شود نیز زیاد باشد. در نتیجه این عملیات، افزایش در هزینه و زمان را به دنبال خواهد داشت. بارکد ها اختراع شدند تا اجرای چنین عملیاتی را تسهیل کنند. 
نتیجه استفاده از بارکد ها بسیار واضح است. معمولا باید برای همه پیش آمده باشد که کالایی را در یک فروشگاه انتخاب کرده و بدون اینکه صندوق دار به اطلاعات آن کالا اشراف داشته و یا قیمت آن را به خاطر داشته باشد، تنها با پویش بارکد توسط پویش گر، نام و قیمت آن بر روی فاکتور درج می شود. این کار هم به طور دقیق و هم بسیار سریع انجام می گیرد. امروزه خرید از فروشگاه ها بدون استفاده از مزایای بارکد ها قابل تصور نیست چراکه بدون آنها باید برای مدت طولانی در صف ایستاد و منتظر بود تا تک تک کالا ها توسط صندوق دار شناسایی شود، قیمت آن محاسبه و با سایر قیمت ها جمع شده و هزینه آن توسط خریدار پرداخت شود. البته ممکن است قیمت ها اشتباه محاسبه شود. پس تسهیل عملیات با استفاده از بارکد ها بدین معنی است که امکان بروز خطا در هنگام پویش داده ها به طور چشم گیری کاهش یافته و سرعت پویش داده ها افزایش می یابد. 
توضیحاتی که در مورد بارکد ها بیان شد تا حدودی باید دیدگاه مخاطب را نسبت به این ابزار اصلاح و یا روشن تر کرده و خواننده مطلب باید به تعریفی شفاف از بارکد ها رسیده باشد. حال نوبت آن است که ایران کد تعریف یا باز تعریف شود تا مخاطب در مورد این پدیده دیدگاه روشنی داشته باشد. برای تعریف یا باز تعریف ایران کد نیز به این سه سوال پاسخ داده خواهد شد که کدام نیاز اساسی منجر به حرکت به سمت ایران کد شد؟ و چه راه حلی برای مرتفع ساختن این نیاز ارایه شده است؟ و سپس نتیجه حاصل از اجرا و پیاده سازی راه حل چه بوده و یا چه خواهد بود؟ 


● ایران کد برای چه؟ 
اگر چرخه بازرگانی کشور را یک زنجیره تامین بزرگ بدانیم و زنجیره تامین را مجموعه فعالیت های مرتبط با جریان و تبدیل کالا ها از مرحله مواد خام تا تحویل به مصرف کننده نهایی و نیز جریان های اطلاعاتی و مالی مرتبط با آن در نظر بگیریم، مشاهده می شود که مهم ترین مساله در چرخه بازرگانی کشور، چگونگی مدیریت کالا ها در زنجیره تامین بوده و همان گونه که جریان کالا ، جریان اصلی در زنجیره تامین است، سازماندهی و مدیریت این جریان دارای اهمیت فوق العاده ای است. 
از آنجا که مسوولیت مدیریت این جریان در کل کشور براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عهده وزارت بازرگانی گذاشته شده است، این وزارتخانه در پی دست یابی به مکانیزمی برای مدیریت مسنجم و کارآمد کالا ها در سطح کشور بوده و برنامه ریزی های کلانی را برای سه بخش تامین کالا ها، ذخیره سازی کالا ها و توزیع آنها داشته است. اما برای آنکه بتواند این سه رکن اصلی بازرگانی را در کشور به صورت یکپارچه مدیریت کند، نیازمند بستر و زیر ساختی اطلاعاتی است که در کل زنجیره قابل استفاده باشد. این بستر اطلاعاتی باید شناسایی کالا ها در کل زنجیره را تسهیل کند. اگر چنین بستری وجود داشته باشد مدیریت کالا ها در چرخه بازرگانی کشور امکان پذیر خواهد شد و در نتیجه مزایایی را برای حاکمیت، تولید کنندگان و عرضه کنندگان و مردم خواهد داشت. مجموعه این مطالب متولیان امر را بر آن داشت تا مکانیسمی را برای شناسایی کالا ها و خدمات، استاندارد سازی اطلاعات کالا ها و خدمات و شماره گذاری آنها در سطح کشور طراحی کنند. 
با توجه به نیاز کلانی که مطرح شد، طرحی به نام نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است. این طرح مدتی است که بر سر زبان ها افتاده و در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته است. در این بخش به توضیح و تعریف ایران کد پرداخته می شود که ایران کد به عنوان راه حل چیست؟ 
ایران کد یک نظام اطلاعاتی است که در پی سازماندهی اطلاعات اساسی و پایه کالا ها و خدمات در قالبی استاندارد شده و مدون است. همان طور که گفته شد ایران کد یک نظام است. در اینجام نظام ترجمه یا معادل واژه سیستم (System) است و از این جهت از به کار بردن کلمه سیستم پرهیز شده که این لغت در ادبیات امروز ما در موضوعات زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه در بسیاری از موضوعات، به مفهوم گنگ و البته غلط تبدیل می شود. تعریف نظام معادل سیستم، این است که مجموعه ای از عناصر که با هم در تعامل بوده، چه به یکدیگر وابسته بوده و یا از هم مستقل باشند، ولی با هم کار می کنند و مجموعه واحدی را تشکیل می دهند تا به یک هدف دست یابند. 
پس تا اینجا مشخص شد که اطلاق واژه نظام به ایران کد دقیقا به چه معنا است و اینکه گفته می شود ایران کد یک نظام است چه مفهومی را به طور طبیعی در ذهن متبادر می سازد. ایران کد یک نظام اطلاعاتی است. یعنی این مجموعه عناصر در حوزه اطلاعات هستند. سازماندهی اطلاعات، هدف ایران کد بوده و مقصود از اطلاعات، اطلاعات کالا ها و خدمات در گردش در چرخه بازرگانی در سطح کشور است و نه همه اطلاعات، بلکه اطلاعات پایه کالا ها و خدمات. اطلاعات پایه، اطلاعاتی هستند که متاثر از زمان و مکان نیستند. به عنوان مثال قیمت کالا و یا تاریخ تولید و مصرف آن وابسته به زمان و مکان آن است. این دسته از اطلاعات، اطلاعات عملیاتی کالا هستند که در محدوده اطلاعاتی که ایران کد به دنبال سازماندهی آنها است، قرار نمی گیرند. ایران کد با استفاده از استاندارد ها و قواعد خود، اطلاعات کالا ها و خدمات را به شیوه یکنواخت و در قالبی یکسان ارایه می دهد که اطلاعات زاید یا دارای کاربری خاص را حذف و اطلاعات ضروری که به عنوان اطلاعات عمومی و اولیه اقلام محسوب می شوند را با رعایت اولویت در یک قالب مدون حفظ می کند. پس از آنکه اطلاعات کالا ها و خدمات سازماندهی شد، با استفاده از شیوه کد گذاری ارایه شده توسط ایران کد به هر کالا یا خدمت کدی به نام کد ملی اختصاص می یابد. این کد، کلید ورود و دسترسی به اطلاعات کالا ها و خدمات است. 


● نتیجه به کارگیری ایران کد 
در صورتی که این طرح به طور دقیق و با همکاری نهاد های ذی ربط و افرادی که به نوعی با کالا ها و خدمات در ارتباط هستند اجرا شود، نتایج ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت. با اجرای این نظام همگان شاهد خواهند بود که کلیه کالا ها و خدمات تولید شده و عرضه شده در سطح کشور به شیوه ای کارشناسی شده و استاندارد شده مورد شناسایی قرار می گیرند با استفاده همه نهاد ها و افراد درگیر در زنجیره تامین کالا و خدمات کشور از ایران کد، شاهد یکپارچگی در شناسایی کالا ها و خدمات، انتشار اطلاعات آنها و همچنین به کارگیری اطلاعات خواهیم بود. به عبارت بهتر، زبان مشترکی در طول زنجیره فراهم می شود که سرعت و دقت را در عین سادگی در مبادلات تجاری فراهم خواهد کرد. ایران کد بستری اطلاعاتی است تا با استفاده از آن بتوان به طرح ها و برنامه هایی برای بهبود بازرگانی در سطح کشور دست یافت. از جمله این طرح ها اصلاح ساختار نظام توزیع بوده که بدون وجود بستر اطلاعاتی فراهم شده توسط ایران کد، این مهم امکان پذیر نخواهد بود. برای هر بنگاهی که به نوعی با کالا ها سر و کار داشته باشد، مدیریت کالا ها امری است که غفلت از آن سبب به بار آمدن خسارت های سنگینی به آن نهاد شود. از جمله این خسارت ها می توان به خرید های غیر ضرور و بیش از حد نیاز، اشغال بیش از حد انبار ها، از دست رفتن سرمایه های بنگاه به دلیل نبود اطلاعات درست و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد، که مجموعه راه حل های ارایه شده در قالب نظام ملی شماره گذاری کالا ها و خدمات ایران گزینه مناسبی برای رفع این مسایل و مشکلات است. 


● رابطه ایران کد و بارکد 
تنها رابطه ای که می توان بین ایران کد و بارکد متصور بود این است که کد ملی کالا ها که کلید ورود به اطلاعات در نظام ایران کد است، اگر بخواهد بر روی کالا ها درج شود و برای پویشگر ها قابل پویش باشد، برای این کار از بارکد استفاده می شود. نتیجه اینکه ایران کد مفهوم مستقلی دارد و برای قابل پویش بودن کد ملی ۱۶ رقمی کالا توسط پویش گر ها بر روی بعضی کالا ها بارکد به عنوان ابزار نمایشی برای درج روی کالا مورد استفاده قرار می گیرد. مطالبی که در مورد ایران کد مطرح شد نشان از آن دارد که بدون بار کد ها نیز، ایران کد قابلیت های فراوانی دارد. در واقع توانمندی های اساسی ایران کند نه در نمایش ظاهری آن، بلکه در اطلاعات است که فراهم می آورد. برای اثبات این مدعا یک بار دیگر تعریف ایران کد را مرور می کنیم که ایران کد یک نظام اطلاعاتی است و در پی سازماندهی اطلاعات کالا ها و خدمات در قالبی استاندارد شده و مدون است. در این تعریف نه نامی از بارکد به میان آمده و نه اینکه نبودن بارکد ۱۶ رقمی بر روی کالا ، این تعریف را دچار خدشه می کند، بلکه کد ملی کالا ها همانند کد ملی افراد، کالا ها را دارای هویتی منحصر به فرد می کند. 
پس می بینیم که ایران کد نه بارکد است و نه نوعی خاصی از بارکد هاست. همچنین بارکد ها ۶۰ سال پیش اختراع شده اند و ایران کد اختراع یا کشف بارکد ها به شیوه ایرانی هم نیست. امید است با تعاریف نسبتا مختصری که درباره ایران کد و بارکد در این نوشتار ارایه شد، تا حدودی روشن شده باشد که ایران کد، بارکد نیست. در پایان ابراز امیدواری می شود که این طرح کار آمد در سطح کشور به بهترین شیوه اجرا شود و به اجرای بهتر قوانین و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت یاری رساند.


واحد پژوهش مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات 
منبع:منبع:روزنامه فناوران ( www.itmen.ir )

 

 

پرینت

استانداردهای بارکد

Posted in مقالات

 کد میله ای بار کد(BAR CODE)
کدهای میله ای از جمله مکانیسم های ورود ( و خروج ) اطلاعات هستند که امروزه در جهان کاربردهای فراوانی یافته اند.مهم ترین زمینه های استفاده از کدهای میله ای ، شناسایی کالا و حسابداری آنها در صنایع ، انبارها ، فروشگاه ها و یا امور مربوط به کتابخانه ها و آرشیوها ، امنیت ورود و خروج پرسنل و ... است.
کدهای میله با شکل میله های  عمودی سایه و روشن در کنار هم قرار می گیرند به طوری که در فاصله خطوط میله ای چاپ شده فضا های خالی سفید وجود دارند و به نوعی تبدیل به شماره رمزدار می گردند.
کدهای میله ای مجموعه ای از اطلاعات حرفی و یا عددی هستند که به صورت میله های روشن و تاریک نمایش داده می شوند و شامل اطلاعاتی از قبیل قیمت ، نام محصول ، سازنده ، وزن ، تاریخ ساخت ، تاریخ انقضاء و غیره می باشند که خطوط مزبور اطلاعات متعددی را در خود ذخیره کرده اند. به طوری که پیشتر گفته شد، کدهای میله ای انواع و اقسام زیادی دارند که هر یک نوع خاصی از اطلاعات را در خود ذخیره کرده و نمایش می دهند. به همین دلیل الگوهای خاصی برای نمایش این گونه اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. هر کد میله ای تشکیل شده از میله های سیاه و فضای خالی بین آنها که با عبور نور کوچک از روی فضاهای خالی و سیاه متناظر با پهنای فضاهای موجود، خوانده و رمز گشائی می شوند.
دستگاه اسکنرScanner یا کد میله ای خوان ، علائم الکتریکی (سیگنال) مناسب با آن را تولید می کند که این علائم و نشانه ها توسط دستگاه های کشف رمز تبدیل به اعداد و حروفی می گردند که مقصود اصلی از کدهای میله می باشند.
امروزه از انواع سیستم ها و استانداردهای متعدد فن آوری کد میله ای در سطح جهانی استفاده می کنند ( در کشور ایران هنوز به گونه ای که لازم است کاربرد این سیستم و استانداردهای آن شناخته نشده و در وسعت زیاد به کار گرفته نشده است ) . تولید کنندگان خارجی از این استاندارد ها برای شماره گذاری انواع محصولات و تولیدات خود استفاده می کنند. زیرا قادر هستند عملیات جاری خود را روشمند انجام دهند و در انجام اموری نظیر کنترل کیفی ، کنترل ابزار ، هزینه یابی کار انجام شده ، محاسبه قیمت تمام شده ، پیگیری کار در حال انجام ، دریافت سفارش ، ارسال کالا ، دریافت کالا و ده ها مورد دیگر از آن بهره گیرند.
استفاده از سیستم  شماره گذاری کالا به روش کد میله ای نیاز به تخصص و تجهیزات و دستگاه های مخصوص دارد. به طوری که بدون داشتن هر یک از آنها صاحبان صنایع و تولید کنندگان کالاها قادر به استفاده و بهره مندی از آن نخواهند بود. دستگاه ها و تجهیزات رایانه ای که بطور کلی برای چاپ ، خواندن ، رمزگشائی و انتقال اطلاعات کشف شده کد میله ای مورد نیاز است به چهار دسته تقسیم می گردند که در ذیل به شرح مختصر هر یک از آنها پرداخته می شود.


دستگاه های چاپ کد میله ای ( چاپگر ها)
این نوع دستگاه ها عمدتاً با استفاده از نرم افزار مناسب از طریق سیستم حرارتی و مصرف میله های مخصوص ، کد میله ای مورد نظر استفاده کنندگان را به همراه توضیحات و اطلاعات لازم چاپ و تولید می کنند. چاپ کاغذی یا بر حسب کد میله ای از جمله تولیدات این دستگاه ها می باشند.


دستگاه های کد میله ای خوان
در ابتدا از دستگاه های کد میله ای خوان با تجهیزات پرتوهای نور مادون قرمز استفاده می شد. ولی در حال حاضر با پیشرفت و توسعه فن آوری پرتوهای لیزری جانشین پرتوهای نور مادون قرمز گردیده است. بطور کلی دستگاه های کد میله ای خوان پس از تشخیص الگوهای کد میله ای و تبدیل آنها به الگوهای عددی ، این الگوهای عددی را به دستگاه کشف رمز ارسال می دارند.


دستگاه های کشف رمز
این دستگاه ها در انواع و اندازه های مختلف با توانمندی های گوناگون ساخته شده و وجود دارند. دستگاه کشف رمز بر اساس سیستم استفاده شده در کد میله ای ، آنها را کشف رمز کرده و اطلاعات رمز شده را به دست می آورد.


تجهیزات انتقال اطلاعات
قابلیت انتقال اطلاعات از دستگاه های متعدد کد میله ای خوان در یک مرکز ، وجود دارد که قادرند آنها را به یک رایانه متصل کنند. بنابراین پس از انجام مراحل فوق از طریق این تجهیزات و دستگاه ها، اطلاعات به رایانه منتقل می گردند.


استانداردهای کد میله ای
در حال حاضر سیستم های مختلفی برای کدهای میله ای وجود دارند که بطور کلی از سه نوع استاندارد رایج تبعیت می کنند . این استانداردها عبارتند از :


1-Universal product Code:UPC-
2-National Retail Merchants Association;NRMA-
3-Europian Artical Number ; EAN/JAN-


انواع سیستم های کد میله ای در قالب استانداردهای فوق الذکر در اغلب کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و دارای کاربرد و کارآیی مناسبی نیز هستند. کدهای میله ای عموماً به شکل زیر طراحی می گردند و شامل فضای خالی ، شروع کاراکتر ، خصوصیات کاراکتر و خاتمه کاراکتر می باشند.
خصوصیات کدهای میله ای عموماً به طول و پهنا و باریک بودن و فضاهای خالی بین آنها مربوط می شوند. کیفیت کدهای میله ای به دقت در ابعاد و کیفیت به هنگام چاپ و شدت شفافیت در چاپ کدهای میله ای به منظور خواندن اطلاعات، مربوط می گردند. انواع سیستم های کد میله ای رایج به شرح صفحات بعدی می باشند.


1-  سیستم کد میله ای UPC-A
این سیستم برای تولید رمزهای عددی به کار می رود. در آمریکا و کانادا تمام کالاهائی را که دارای شماره ثبت جهانی یا محلی هستند با این کد میله ای مشخص می شوند. همان گونه که در شکل زیر مشاهده می شود، جمعاً یازده رقم اعداد صفر تا 9 در این رمز می تواند وجود داشته باشد که به دلیل ثابت بودن شکل آن ، تعداد ارقام را نمی توان به صورت دلخواه تغییر داد.


2-  سیستم کد میله ای UPC-E
  این سیستم کد میله ای برای بسته بندهای کوچک کالا مناسب است. این سیستم دارای یک رقم آزمون و ده رقم اعداد مربوط به شماره سازنده کالا و شماره محصول می باشد. روش تولید این نوع رمز این گونه است که ابتدا ارقام موجود در رمز را به همراه رقم آزمونChecksum در شش کاراکتر فشرده می گردد، سپس این شش کاراکتر به الگوهای میله ای تبدیل می شود.در زیر نمونه ای از شکل کد میله ای UPC-E نشان داده می شود.


3-  سیستم کد میله ای EAN/JAN-13
این سیستم که بنام JAN نیز خوانده می شود برای رمز گذاری محصولاتی که هویت کشورهای سازنده آنها نیز باید مشخص شود به کار می رود. رمز کشور سازنده به صورت بخشی از رمز کالا توسط کد میله ای نمایش داده شده و مشخص می گردد. شکل کلی زیر برای رمزهای سیستم EAN/JAN-13 تعریف شده است.
(کاراکتر تطبیق – عدد آزمون)      ( اطلاعات کالا)              ( کد کشور سازنده)
           (1 رقم )                      (10 رقم)                       ( دو رقم )
برای چاپ « هر مقدار یک » دو نقطه تیره و برای « هر مقدار صفر» دو نقطه سفید چاپ می گردد. با تکرار این الگو یک کد میله ای در سیستم EAN/JAN-13 به شکل زیر خواهیم داشت. ایران نیز این سیستم را مورد استفاده قرار می دهد.


4-  سیستم کد میله ای EAN/JAN-8
این نوع سیستم را برای تولید رمزهای عددی که دو رقم کد کشور سازنده کالا به همراه پنج رقم داده و یک رقم آزمون Checksum تشکیل شده است به کار می برند. طریقه شماره گذاری و نحوه چاپ آن مشابه سیستم کد میله ای EAN/JAN-13 می باشد. در ذیل یک نمونه کد میله ای EAN/JAN-8 نمایش داده می شود.


5-  سیستم کد میله ای 3 از 9 استاندارد (Standard 3 of 9)
این سیستم برای تولید کدهای میله ای که حاوی اطلاعات حرفی و عددی است به کار می رود. در این سیستم هر کاراکتر شامل 9 میله تیره و روشن است که پنج میله روشن و چهار میله تیره در هر کاراکتر موجود است.
این رمز در سال 1980 معرفی شده است. نمونه ای از کد میله ای تولید شده با این روش در زیر مشاهده می شود.


6-  سیستم کد میله ای 2 از  5 (Interleaved)
این رمز در سال 1968 ساخته و معرفی شده است . این نوع کد از 5 میله یا 5 فضای خالی برای نمایش هر کاراکتر استفاده می کند. به این ترتیب که 2 تا اینها همیشه پهن و باقیمانده باریک تر خواهند بود. مفروضات 2 به 2 رمزگذاری می شوند و اولین علامت از هر جفت به عنوان میله و دومی به عنوان فضای خالی خواهد بود که در رقم (digit) اولیه قرار می گیرد.  رمز 2 از 5 یک رمز صنعتی مشهوری برای مفروضات عددی است زیرا حجم اطلاعات زیادی را در مقایسه با دیگر سیستم ها ارائه می کند( تا 18 حرف در اینچ).
هم چنین این رمز گذاری در عمده و خرده فروشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ذیل نمونه ای از شکل سیستم کد میله ای 2 از 5 مشاهده می شود.


7-  سیستم کد میله ای CODABAR
  این نوع رمزگذاری بین 5 تا 9 و 6 حرف مخصوص است. این رمز شامل 4 خط میله و 3 فضای خالی برای حرف و 4 حرف شروع و قطع برای تغییر نوع مفروضات دارد. یکی از میله ها و یکی از فاصله ها پهن است و دارای تعداد کل 12 عدد کلمه رمز است .چهار کلمه رمز اضافی با استفاده از سه میله پهن به دست می آیند و چهار تای دیگر با استفاده از یک میله پهن و دو فاصله پهن. این نوع رمز در کتابخانه ها و بانک های خون مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر یک نمونه از شکل سیستم کد میله Codabar نمایش داده شده است .
بطور کلی هفت نوع سیستم فوق دارای کارآیی و کاربرد بیشتری از سایر روش هایی می باشد که در دنیا وجود دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.تعدادی دیگر از سیستم های کد میله ای به شرح زیر می باشند.


1-  سیستم کد میله ای 93 (CODE 93)
  این رمز که در سال 1982 معرفی شده است 9 بخش و سه جفت میله و فاصله بعلاوه یک مجموعه 47 کاراکتری و یک کلمه رمز توقف (Stop) دارد.
2-  سیستم کد میله ای 128(CODE 128)
این رمز در سال 1981 معرفی شده است . یازده واحد و سه جفت میله و فاصله دارد. این رمز 105 کاراکتر به علاوه یک کلمه رمز توقف (Stop) دارد.
3-  سیستم کد میله ای 49 (CODE 49)
  این رمز که در سال 1987 معرفی شده است و شانزده واحد و چهار جفت میله و فاصله دارد.
4-  سیستم کد میله ای 16K (CODE 16K)
    این رمز در سال 1988 معرفی شده است و بر اساس کد میله ای CODE 128 گسترش و توسعه یافته است.
5-  سیستم کد میله ای 39 (CODE 39)
رمز 39 از 9 جزء استفاده می کند که متشکل از 5 خط میله و 4 فضای خالی بین آن است و می توان اعداد صفر تا 9 ، حروف A-Z و هفت کاراکتر مخصوص را با آن نشان داد.
6-  سیستم کد میله ای Ident Code
این رمز در سال 1989 معرفی شده است که بر اساس کد میله ای 39 گسترش یافته است.
7-  سیستم کد میله ای PDF 417
 این رمز در سال 1989 معرفی شده است و بر اساس رمز جدید (U,K)  با 17 واحد و چهار جفت میله و فاصله است.
سایر سیستم های کد های میله ای که مورد استفاده قرار می گیرند و فقط به ذکر نام آنها اکتفا می شود عبارتند از:


الف:  11 CODE
ب : 3 از 9 پیشرفته ( Extended 3 of 9)
ج: Codabar 14 digit-35 PACE
د: Plessey

برگرفته از خبرنامه انفورماتیک - نشریه خبری تخصصی شورای عالی انفورماتیک - شماره 51 - سال 71 - ص 50

 

 

 

پرینت

ابداع بارکدها

Posted in مقالات

 ابداع بارکدها

بارکد ها چگونه ابداع شدند به نظر می آید این روزها همه کالاهایی که در بازارهای عظیم در سرتاسر جهان توزیع می شوند دارای بارکد هستند اما تا کنون به این اندیشیده اید که این نوارهای تیره رنگ و فراگیر از کجا به وجود آمده اند؟ به گزارش خبرگزاری مهر، بارکدها در پی مشکلی بنیادین که برای صنایع مختلف رخ داد به ابزاری فراگیر تبدیل شدند: صنایع بیشماری به سرعت بسیار بالای خواندن اطلاعات نیاز داشتند. اولین افرادی که برای مهار این مشکل اقدام کردند دو دانشجو از دانشگاه درکسل بودند که در سال 1952 برای ثبت نشانه ای به شکل چشم که امکان خواندن آن از هر زاویه ای امکان پذیر بود، اقدام کردند. هدف ابتدایی آنها کالاهای فروشگاه های خوار و بار فروشی بود اما در این میان به فناوری برای خواندن این نشانه ها نیاز بود، اما این دو نتوانستند اسکنری مناسب نشانه های ابداعی خود بیابند. دیگر صنعتی که به سرعت در خواندن اطلاعات نیاز پیدا کرد راه آهن بود. از این رو در سال 1959 تحقیقات خطوط آهن و مدیران توسعه این صنعت گرد هم آمدند تا راهی را برای شناسایی مالک قطارها و خواندن شماره سری قطارهایی که از خطوط راه آهن عبور می کنند، بیابند. در نهایت دو نفر به نامها 'دیوید کالینز' و 'کریس کاپساملیز' سیستمی به نام 'کارترَک' را ارائه کردند که متشکل از نور سفید زنونی بود که بر روی نوارهای افقی قرمز، سفید و آبی رنگی که در کناره خودروهای ریلی چسبانده شده بودند، می تابید و حسگری اطلاعات به دست آمده درباره عرض هر یک از این نوارها را جمع آوری می کرد تا در نهایت این اطلاعات را به اطلاعات مربوط به قطار مطابقت داده و آن را شناسایی کند. پنج سال پس از این ابداع تمامی قطارهای آمریکای شمالی باید به این سیستم مجهز می شدند اما متاسفانه این ابداع به همان سرعتی که فراگیر شد، کنار گذاشته شد زیرا هزینه استفاده از آن بسیار بالا بود. با این همه صنایع دیگری نیز بودند که مطالعات خود را برای ابداع شیوه ای مشابه دنبال می کردند. در سال 1967 نیز سیستمی مشابه نشانه های چشم مانند در فروشگاه ها و مغازه ها رایج شد که می توانست علاوه بر قیمتها، نوع کالاها را نیز برای فروشنده تعیین کند اما سیستم اسکن کننده این نشانه ها همچنان دشواری هایی در پی داشت. زمانی که 'کالینز' خالق ابداع 'کارترک' و شرکتش دریافتند که قادر به یافتن ابزاری برای خواندن خطوط موجود در این نشانه نیستند، تصمیم به ابداع آن گرفتند. آنها تصمیم گرفتند از لیزر برای خواندن سریع خطوط این نشانه استفاده کنند، لیزر ثابت هلیوم- نئونی وسیله خوانش مناسبی برای بارکدها به شمار می رفت زیرا بسیار سریع، دقیق و مقاوم بود. موفقیت بزرگ کالینز زمانی آشکار شد که شرکت جنرال موتورز از سیستم وی برای شناسایی موتورها و محورها در خط تولید خودروهای خود استفاده کرد. خطوطی که به این سیستم مجهز شده بودند، از درصد خطای پایین تری برخوردار بودند و به علاوه این سیستم بسیار کم هزینه و سریع بود و از این رو بارکدها در میان صنایع مختلف به سرعت شهرت پیدا کردند. شرکتهای رقیب جنرال موتورز به سرعت استفاده از این سیستم را آغاز کردند و انجمن ملی زنجیره غذایی نیز آغاز به ارائه کدهای جهانی برای انواع غذاها کرد. بر اساس گزارش گیزمودو، دیگر صنایع مانند صنایع بهداشتی و ورزشی نیز به این سیستم رو آوردند و توسعه بارکدها تا جایی پیش رفت که امروز این برچسبهای نوار مانند و کوچک را می توان در هر گوشه و کناری مشاهده کرد، حتی ناسا نیز از نمونه های سه بعدی بارکدها استفاده می کند که بر روی سطح اجسام می چسبند و می توانند اطلاعات مربوط به کیفیت و سلامت کالاها را به موبایل مشتریان ارسال کنند . بارکد عبارت است از انتقال داده ها از طریق امواج نورى. آنها مجموعه اى از خطوط میله اى موازى با عرض هاى گوناگون (پهن و نازک)هستندکه اندازه هر خط معنا و مفهوم خاصى براى دستگاه بارکدخوان دارد.در حقیقت دستگاه بارکدخوان ماشینى است که اطلاعات را به شکل بصرى بر روى صفحه نمایش مى دهد. ضرورت استفاده از بارکد : گرداندن یک فروشگاه کار مشکل و پردردسرى است. مدیران و صاحبان آن باید از میزان موجودى که از هزاران کالاى کوچک و بزرگ دارند، مطلع باشند (کالاهایى که مجبور به خرده فروشى آن هستند و در زمان طولانی از انبارهایشان بیرون می روند . ) همین طور که فروشگاهها، بزرگ و بزرگتر شدند تا به فروشگاههاى زنجیره اى امروزى رسیدند، کار مشکل و مشکل تر شد. نخست مجبور شدند در فروشگاهها را هرچند وقت یکبار ببندند و تمام کیسه ها و بسته ها و این کنسرو ها را شمارش کنند . کار بسیار دشواری بود . این کار سخت و هزینه بردار بیش از یک بار در سال انجام نمى شد (انبارگردانى)، بنابراین مدیران فروشگاه ها مجبور بودند بیشتر کارهایشان را بر اساس حدس و گمان انجام دهند و در نهایت این نیاز مادر اختراع شد ! تبدیل اعداد به بارکد و خواندن بارکد نیاز به استاندارد مشخصی دارد . در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از بارکد وجود دارد که معتبرترین آنها استاندارد ESN/UCC است که 103 کشور دنیا از آن تبعیت می کنند و حدود 90% تجارت دنیا را پوشش می دهد . در ایران به علت ضرورتی كه بنا به توسعه صدور كالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی به وجود آمد در سال1374 سازمانی با عنوان «مركز ملی شماره گذاری كالا و خدمات » زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاسیس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC كشور ما به عضویت موسسه بین المللی EAN International درآمد. تاكنون بیش از5 هزار شركت- كه بیشتر آنها شركت های تولیدكننده محصولات غذایی و شیمیایی هستند- به عضویت این موسسه درآمده و برای كالاها و محصولات خود باركد دریافت كرده اند. بارکد محصولات 12 رقمی است . البته در برخی از کشورها به دلایل مختلف بارکد 13 رقمی نیز وجود دارد . 12 رقم بارکد به شرح زیر است : سه رقم اول نمایانگر کد کشور است .( کد ایران 626 ) . پنج رقم بعدی کد شرکت سازنده است . چهار رقم بعدی کد کالای مربوطه و در نهایت یک رقم آخر کد کنترل توسط رایانه به منظور کنترل صحت کد مورد نظر است . بارکد شامل یکسری عدد و تعدادی خطوط موازی سیاه رنگ با ضخامت های مختلف در زمینه سفید بوده که از طریق دستگاه پویش گر ( SCANNER ) توسط امواج مادون قرمز قابل خواندن و انتقال به رایانه است . هر یک از این میله ها مانند یک بیت ارزشی معادل صفر و یک دارند . بارکدهای اولیه اطلاعات را در قالب عرض و فاصله خطوط موازی چاپ شده ذخیره می‌کردند و به صورت یک دسته از خطوط مستقیم موازی دیده می‌شدند اما امروزه بارکدها ممکن است - بسته به نوع- به شکل یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز و یا به صورت مخفی شده در تصاویر نیز ظاهر شوند. بارکدها توسط یک اسکنر نوری که دستگاه بارکدخوان نامیده می‌شود بازخوانی می‌شوند و اگر در تصاویر مخفی شده باشند توسط نرم‌افزار خاصی از آن بیرون کشیده می‌شوند. بارکدها به صورت گسترده‌ای در پیاده‌سازی سیستم‌های جمع‌آوری خودکار اطلاعات شناسه‌ها که سرعت و دقت ورود اطلاعات را بالا می‌برند کاربرد دارند. هر یک از این کدها در بانک اطلاعاتی مربوط دارای اطلاعات کاملی شامل شرح ، مشخصات دقیق و فنی ، موجودی ، اطلاعات ورود و خروج برای استفاده کنندگان ذی ربط هستند . کاربرد بارکد : استفاده از باركد فقط به محصولات تولیدی شركت ها محدود نمی شود. در كارخانه ها و موسسات تولیدی به منظور ردیابی مداوم اطلاعات كالاهای تولیدی در خطوط مختلف تولید قطعات مصرفی موجود در انبارها، باركدهای منحصر به فردی ایجاد و با این سیستم ردیابی می شود. سیستم باركد كمك می كند تا تغییر اطلاعات را توسط سیستم باركد به بانك های اطلاعاتی منتقل كرده و همواره اطلاعات موجودی های خود را به روز نگه دارید. در واقع باركد به عنوان یك ترمینال ورودی كمك می كند تا تغییر یا ثبت اطلاعات با حداقل خطای اطلاعاتی به رایانه منتقل شود. در حال حاضر در كشور ما از باركد برای جمع آوری و ثبت اطلاعات مختلف استفاده های متنوعی می شود. از كارت های حضور و غیاب پرسنلی گرفته تا قبوض آب و برق و تلفن، اطلاعات خطوط تولید و ردیاب محصولات، موجودی های انبار، كتب جهت ثبت شماره استاندارد بین المللی كتاب (شابك) و از همه بیشتر برای كالاهای تولیدی شركت ها كه در فروشگاهها ارائه می گردد. تمام صنایع می توانند از مزیت های تکنولوژی بارکد سود ببرند مانند : کارخانجات : کارخانجات بزرگ و کوچک , انبارها می توانند از مزایای سهولت استفاده از بارکد استفاده کنند که این سیستم با تمام روش های مدیریتی مثل MRP , WMS و MES سازگار است . حمل و نقل : استفاده از بارکد در صنعت حمل و نقل باعث راحتی مدیریت کالاهای ثابت یا در حال حرکت می شود . هماهنگی بارکد با سیستم های مختلف شبکه ای باعث کاهش هزینه ها و ایجاد خدمات بهتر برای مشتریان می شود . فروشگاهها : با استفاده از بارکد در فروشگاه ها می توان کنترل دقیقی روی ورود و خروج کالاها , موجودی انبار و قیمت جنس ها در لحظه داشت ضمن اینکه با استفاده از ارتباط بی سیم می توان به راحتی در لحظه سفارش مشتری را ثبت و خرید را انجام داد . مراکز درمانی : استفاده از سیستم بارکد در مراکز درمانی باعث می شود تا مدیریت اطلاعات مهمی نظیر : پیشینه پزشکی بیمار , نوع بیمه و سایر اطلاعات به دست آورد . نوعی از سيستم هاي بارکد که در بالا اشاره شد ، شماره ي استاندارد بين المللي کتاب ياISBN است. اين سيستم در اواخر 1960 و اوايل 1970 به وجود آمد. آشکار است که سيستم واحدي براي شناسايي کتاب هايي که در تمام نقاط دنيا انتشار مي يابند، مورد نياز است. اکنون هر کتابي مي تواند يک شماره ي شناسايي انحصاري داشته باشد. ISBN، يک عدد ده رقمي است که شامل بلوک هاي عددي با معاني متفاوت است. اين شماره شامل چهار قسمت مي باشد که با خط تيره يا فاصله از هم جدا شده اند. اولين قسمت شماره که نشان دهنده ي زبان يا کشور است، شناسه ي گروه نام دارد و حداکثر 5 رقمي است. بخش دوم شماره، نشان دهنده ي ناشر و حداکثر 7 رقمي است. سومين بخش شماره، نشان دهنده ي تجديد چاپ يا تعداد چاپ است و بيش از 6 رقم نيست. قسمت نهايي، رقم چک کننده است. قسمتي از انعطاف پذيري اين سيستم در اين نکته است که تعداد زيادي شماره جهت استفاده موجود مي باشد. به ياد آوريد که يک شماره ي 10 رقمي داريم که رقم آخر آن، رقم چک کننده است. بنابراين سه قسمت اول شماره مي بايد در مجموع، يک عدد نه رقمي را تشکيل دهند. رقم هاي صفر، به عنوان پر کننده هاي فضا در ابتداي عدد، در صورتي که تعداد رقم ها به تعداد کافي نباشد، استفاده مي شوند. کارت هاي اعتباري، از يک سيستم بلوک هاي شماره اي، مشابه سيستم ISBN استفاده مي کنند. يک تفاوت واضح اين است که در اين جا حداکثر طول شماره 19 رقم است، اگرچه بسياري از شماره ها بين 13 تا 16 رقم مي باشند. اولين رقم شماره ي کارت اعتباري، شناسه ي صنعت اصلي يا (Major Industry Identifier (MII نام دارد و نشان دهنده ي گروه صادر کننده ي کارت است . به عنوان مثال، هنگامي که شماره با 3 شروع مي شود، نشان دهنده ي گروه مسافرت و سرگرمي است. کارت هاي پست آمريکا در اين گروه قرار مي گيرند. کارت هاي صادر شده توسط شرکت هاي گاز با رقم 7 شروع مي شوند. کارت هاي Visa و MasterCard در گروه بانکداري و امور مالي قرار مي گيرند (4 و 5) قسمت دوم شماره، شناسه ي صدور است که با احتساب رقم MII، شش رقمي است و رقم آخر ، رقم چک کننده است . برای راه اندازی سیستم های مبتنی بر باركد، نیاز به تجهیزاتی مانند نرم افزار تولید باركد، چاپگر چاپ باركد، پویشگر (Scanner) و برچسب های ویژه داریم. در حالی که پیش از این قواعد رمزگذاری بارکدها فقط اجازه نمایش اعداد را می‌داد به کمک نشانه‌گذاری های جدید می‌توان از مجموعه حروف بزرگ الفبای انگلیسی تا مجموعه کامل نویسه‌های ASCII و حتی بیشتر از آن را در یک بارکد گنجاند. نیاز به گنجاندن داده‌های بیشتر با توجه به محدودیت اندازه بارکدهای اولیه به ظهور رمزهای ماتریسی (نوعی بارکد دوبعدی) انجامید که برخلاف بارکدهای اولیه به جای آن که از دسته‌ای از میله‌های موازی تشکیل شده باشد جدولی متشکل از سلولهای مربع شکل است. بارکد پشته‌ای سازشی بین بارکد دوبعدی و بارکد میله‌ای است که نشانه‌گذاری های قدیم بارکدهای میله‌ای را گرفته و در قالبی که اجازه وجود چند ردیف از بارکدهای میله‌ای را می‌دهد می‌گنجاند. انواع مختلف روشهای کدگذاری : بارکد در شکلهای مختلف ارائه می شود که ساده ترین نوع آن را در فروشگاهها و یا سوپر مارکتها دیده می شود .اما استانداردهای دیگر بارکد هم وجود دارد که در صنایع مختلف استفاده می شود مثل : مراکز درمانی , کارخانه های صنعتی و … که تمام اینها نحوه کدگذاری (Symbology) منحصر به فرد برای خود را دارند که غیر قابل تغییر هستند. حال این سوال پیش می آید که چرا اینهمه کدهای متفاوت وجود دارد ؟

 این سوال به سادگی قابل جوابگوئی است چرا که Symbology های مختلف برای حل مشکلات صنایع مختلف وجود آمده اند.

برخی از Symbology های معمول:

 : UPC/EAN

این نوع کدگذاری برای کنترل خروجی ( کنترل نهائی ) به کار برده می شود . کد UPC با طول ثابت می باشد و به طور خاص در فروشگاهها و کارخانجات تولید کننده مواد غذایی کاربرد دارد . این کد برای سوپرها و این چنین مواردی در نظر گرفته شده است که با استفاده از 12 رقم فضای مناسبی برای تعریف محصولات در اختیار ما قرار می دهد.

  Code 39 :

این روش کد گذاری به این دلیل ایجاد شد تا در صنایعی که احتیاج به استفاده از حروف نیز در کنار ارقام دارند به کار برده شود . این روش کدگذاری عمومی ترین روش کدگذاری است که از قدیم به کار برده می شود . این نوع کدگذاری معمول در تمام صنایع - به استثناء تولید کنندگان موادغذایی – به کار گرفته می شود اما با توجه به اینکه بارکد دارای طول زیادی خواهد بود برای مواردی که اندازه برچسب روی اقلام تولیدی گزینه ای قابل توجه باشد پیشنهاد نمی شود.

 :Code 128

 این روش کدگذاری وقتی به کار می آید که شما انتخاب زیادی از حروف و ارقام داشته باشید . در صنایعی که اندازه برچسب روی اقلام گزینه قابل توجه باشد این روش کدگذاری انتخابی مناسب برای شماست چرا که فشرده و خوانا است . از این روش کدگذاری معمولا در حمل و نقل استفاده می کنند که در آن اندازه لیبل یک مورد مهم می باشد .

Interleaved 2 of 5 :

از دیگر روشهای کدگذاری معمول در صنایع حمل و نقل است که در کنار آن کاربرد بسیاری در انبارها و شرکت های عمده فروش می باشد . این کدها هم به صورت فشرده و کم جا هستند .

  : PDF417

این روش کدگذاری به عنوان روش دو- بعدی شناخته شده است که به صورت خطی نبوده و بیشتر شما را به یاد جدول روزنامه ها می اندازد اما تفاوت این کد با سایر کدهایی که در بالا توضیح داده شد این است که PDF417 واقعاً یک فایل داده های سیار ( Portable Data File ) است که مثلا می تواند شامل : اسم , آدرس , شماره تلفن منزل , شماره گواهینامه رانندگی و عکس و حتی خلاصه سوابق رانندگی شما باشد ! در نهایت اینکه این روش کدگذاری می تواند اطلاعات کامل و جامعی را در خود جای داده و حجمی در حد یک تمبر پستی داشته باشد البته طبیعی است هر چه اطلاعات شما کاملتر باشد حجم این کد نیز بزرگتر خواهد شد .

بارکدها را می توان با یک کامپیوتر عادی و با یک پرینتر لیزری چاپ کرد. شما فقط نیاز به یک برنامه مناسب برای ساخت و پرینت آن دارید.

 نصب بارکد:

 با استفاده از نرم افزار Corel DRAW مي توانيد بارکد EAN13 را به راحتي نصب نماييد. کافي است از Edit در نرم افزار Corel DRAW به سراغ انتخاب Insert Barcode برويد. با انتخاب آن پنجره مربوطه باز مي شود. در پنجره باز شده استاندارد EAN13 را انتخاب نماييد و 12 عدد خود را وارد نماييد بعد از تايپ آخرين يا دوازدهمين رقم ،سيزدهمين رقم که همان کدکنترل يا Check digit است ظاهر مي گردد. Next پنجره بعدي باز مي شود در اين قسمت مشخصات بارکد از نظر ابعاد و دقت خروجي سئوال مي شود و در انتها نيز بارکد مورد نظر روي صفحه Corel DRAW ظاهر مي گردد. خواندن بارکد ها : هنگام خواندن بارکدها معمولا یک سنسور نوری وجود دارد که بسته به سیگنال دریافتی ( سیاه یا سفید باشد) در خروجی صفر یا یک را نتیجه می دهد. سیستمهای بارکدها می توانند با چندین روش رمزگشایی عمل کنند. هر روش رمز گشایی مانند یک زبان برای سیستم است و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در باركدها بعضي مواقع تيكهايي هم براي اطمينان بيشتر قرار داده مي شوند .تیکها کاراکترهایی هستند که در بارکد ها برای تضمین خواندن درست قرار داده شده اند. تیکها در بعضی بارکدها که مستعد خطاي بيشتري هستند ضروری است. بارکد خوان معمولا یک قسمت براي اسكن نوارها دارد كه یک اسکنر بارکد لیزری است. بارکدها با کشیده شدن تابش کوچکی از نور روی کد چاپ شده قابل خواندن هستند . چشمان ما تنها خط قرمزی از نور را میبیند که از بارکد خوان تابیده می شود اما چه اتفاقی در تابش و بازتاب آن نور قرمز در میان این خطوط تیره و روشن می افتد ؟ قطعه ای در بارکدخوان بازتاب نور را دریافت کرده و آنرا به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند . منبع تابش لیزر شروع به خواندن فضای خالی قبل از اولین خط مشکی می کند و این کار را تا انتهای کد انجام میدهد – اگر بارکد دارای این فضای خالی معین در ابتدا و انتهای خود نباشد قابل خواندن نیست که به این فضا ها Quiet Zone می گوئیم – هر چه کد ما طولانی تر باشد تعداد نوارهای ما نیز بیشتر خواهد بود و هر چه تعداد نوارهای ما بیشتر باشد باید ارتفاع نوارها نیز بیشتر شود تا کد به راحتی قابل خواندن باشد . براي درك نحوه دكد كردن باركدها شما خود را در داخل دستگاه فرض کنيد. شما باید منتظر اولین نوار مشکی باشید. هنگامی که اولین نوار مشکی دیده شد ساعت یا کلاک داخلی ری ست می شود به مقدار عدد صفر و كلاك شروع مي شود. سپس منتظر می شوید تا نوار سفید برسد.به محض رسيدن نوار سفيد ما می توانیم زمان را بخوانیم و آنرا متناسب با طول نوار مشکی یادداشت کنیم . هنگامی که ما از سفید به سیاه می رویم دوباره زمان را می خوانیم و پهنای نوار را یادداشت می کنیم. ما این کار را تا آخرین نوار انجام می دهیم. بعد از این ما اطلاعات کد شده را دکد می کنیم و نتایج به همين روش بدست می آید.

 

به طور کلی سه مدل بارکد خوان وجود دارد : ثابت , بارکدخوانهای سیار دسته ای و بارکدخوانهای سیار بی سیم

ساختار بارکد:

 هر خط بارکد نشان دهنده عدد 1 و هر فضاي خالي نمايش دهنده صفر است و تمام بارکد با صفر و يک نمايش داده مي شود.

اسکنر چکونه کار می کند :

 پایه هر دستگاه بارکد خوان یک اسکن کننده , یک رمزگشاینده و یک کابل ارتباطی میان کامپیوتر و دستگاه بارکد خوان می باشد . وظیفه اسکن کننده این است که کد را اسکن کرده و داده های خروجی الکتریکی ایجاد نماید که داده ها با نوارهای مشکی و فاصله بین آنها مرتبط است . این داده های الکتریکی سپس توسط رمز گشا آنالیز شده و بر اساس نوع کدگذاری و محتوی کد به صورت متعارف کامپیوتری ( شامل حروف – اعداد و یا علامتهای دیگر استاندارد مثل " – " و " . " و … ) نمایش داده می شود . همچنین اسکن کننده ها می توانند که این رمزگشا را به صورت داخلی داشته باشند و یا کدها را به صورت رمزگشایی نشده در خود نگهداری کنند که در این حالت احتیاج به وسیله ای دیگر دارند که به آن رابط یا Wedge می گوییم . در این حالت کدها به محض اتصال به این رابط توسط رابط رمزگشائی می شوند و به مکان مورد نظر ما ( برای مثال بانک داده ها ) منتقل می شوند . جدید ترین جانشین بارکد : وال مارت یک سوپر مارکت است که برای حفظ اجناسش این روش را اختراع کرد. بدین ترتیب که به‌جای بارکد یک سیتم شناسایی بر محصولات نصب شد که از طریق فرکانس‌های رادیویی کار می‌کند. این یک سیستم لیبلینگ است که شامل تراشه‌ای الکترونیکی به اندازه‌ی یکدانه برنج و حتی کوچک تر است. اطلاعات محصول در این سیستم به کامپیوتر منتقل می شود. این تراشه می‌تواند بیش از بارکد اطلاعات ذخیره کند. و مساله این است که علایم آن بعد از این‌که خریدار سوپرمارکت را هم ترک می‌کند، ارسال می‌شود. طبق گفته‌ی وال مارت مصرف کننده می‌تواند موقع خارج شدن درخواست کند که این تراشه خاموش شود . استفاده از این نوع بارکد برای محصولاتی از شرکت ژیلت و پی جی ، و سایرمحصولات نظیر کوکاکولا، کداک، نستله و خیلی شرکت‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.